SCATS to obszarowy adaptacyjny system sterowania ruchem przy pomocy sygnalizacji świetlnych. Jest to jeden z dwóch najbardziej rozpowszechnionych systemów na świecie. Ogółem steruje ponad 55 tysiącami skrzyżowań na sześciu kontynentach, w Polsce wdrożony przez Sprint S.A. w 10 miastach i obsługujący w nich około 600 skrzyżowań. Uzupełniony o dodatkowe funkcje w ramach systemu zarządzania ruchem SPRINT/ITS/SCATS.
W Polsce SCATS jest zastosowany w systemach ITS liczących od kilku sygnalizacji (Ostrołęka) do ponad 250 sygnalizacji świetlnych (Łódź), w świecie zaś – do ponad czterech tysięcy sygnalizacji (Sydney, Szanghaj). Korzystanie z tego rodzaju systemów pozwala stworzyć Smart City – bezpieczniejsze zarówno dla mieszkańców, jak i turystów. SCATS wchodzi w skład Inteligentnego Systemu Transportowego. Z nowoczesnych rozwiązań korzysta już między innymi Bydgoszcz i Bielsko-Biała. Warto nam zaufać!
SCATS jest jednym z podstawowych podsystemów aplikacji nadrzędnej Sprint/ITS. Genezą obu systemów były zwiększające się wymagania zarządców dróg odnośnie szeroko pojętych Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS), a co za tym- również w stosunku do systemów sterowania ruchem. Najważniejszym elementem aplikacji jest system SCATS, którego zadaniem jest optymalizacja pracy sygnalizacji świetlnych na terenie miasta. Początki systemu sięgają lat 70. XX wieku. Od tego czasu jest regularnie rozwijany i udoskonalany, a kolejne jego wersje są wypuszczane co około dziewięć miesięcy.
SCATS jest systemem pracującym w czasie rzeczywistym, błyskawicznie dostosowującym się do dynamicznie zmieniających się warunków ruchu. Strategiczne decyzje odnośnie długości cykli, czasów trwania sygnałów zezwalających czy też doboru wiązek koordynacyjnych, podejmowane są poprzez poziom nadrzędny systemu, natomiast adaptacja do warunków lokalnych odbywa się bezpośrednio na danym skrzyżowaniu z wykorzystaniem urządzeń detekcyjnych oraz sterownika sygnalizacji świetlnej. SCATS podobnie jak Sprint/ITS/SCATS, jest systemem otwartym, pozwalającym na integrację z innymi aplikacjami oraz urządzeniami terenowymi.
System sterowania ruchem Sprint/ITS/SCATS ma modułową budowę i umożliwia praktycznie każde dowolne dostosowanie funkcjonalności do potrzeb danego projektu.
System realizuje 3 podstawowe funkcje: